webshop menü
QIO EINS kerékpárok #bemutató #blog #teszt

QIO vagy i:SY – Melyiket válasszam?

Az elmúlt 4 év során alaposan megismertem az i:SY Kompakt városi kerékpárokat és az egy éve írt összefoglaló cikkemhez nem tudok hozzátenni új információt. Viszont másfél éve tesztelek és használok többféle QIO kerékpárt is, és mivel egy kategóriában gurulnak mindkét gyártó városi kompakt bringái, úgy gondoltam, hogy ideje egy alapos összehasonlításnak. A cikkben sokszor vissza fogok utalni a korábbi összefoglaló cikkemben írtakra, így talán érdemes elolvasni azt is, ha épp a városi léthez keresel megbízható közlekedési társat.

A két gyártó kerékpárjai testvérmodelleknek is nevezhetők, hiszen a QIO kerékpárokat az a Hartje cég gyártja napjainkban, aki pár éve (talán 2020-ig) még az i:SY kerékpárokat gyártotta a németországi Hoya városban. A két cég múltjában volt némi összefonódás, később elváltak útjaik, és az i:SY fejlesztése és gyártása visszakerült egy kisebb családi céghez, míg a Hartje ekkoriban mutatta be a QIO-t, ami a vázgeometriáját illetően egy i:SY klónnak is nevezhető, de van benne pár olyan izgalmas részlet, ami miatt mindenképp érdemes vele foglalkozni.

A QIO és i:SY kerékpárok a fő komponenseik (hajtásrendszer, lánc és szíj, váltó, kerekek, kormányszár, nyereg) tekintetében megegyeznek, modellenként párba is állíthatók. Először is tegyünk rendet a főbb modellek között.

Modellek

A QIO EINS A-8 és AP-8 párja az i:SY S8 modell és alváltozatai. Ezek a belépő kategóriát képviselik egyszerűbb, 8 sebességes Shimano Nexus agyváltóval, Bosch Active Line Plus motorral és lánchajtással. Sík terepre, általános használatra tökéletes választás bármelyik modell. Minden más komponens tekintetében megegyeznek a felsőbb kategóriájú modellekkel, így ugyanazt a kényelmet kapjuk már ezeknél a belépő modelleknél is.

A QIO EINS P-5 párja az i:SY E-5. Ezek már a felső-közép kategóriát képviselik, erősebb, Bosch Performance Line motor hajtja őket, szíjhajtással, és 5 sebességes, erősített szerkezetű Shimano agyváltóval rendelkeznek, ami már bírja az erősebb motor nagyobb nyomatékát is.

A QIO EINS P-E párja az i:SY N3.8 ZR. Ez a két modell a kedvencem a Nuvinci Enviolo váltó miatt. Ugyanúgy erősebb motorral és szíjhajtással vannak szerelve, de a váltó fokozatmentes, ami annyit tesz, hogy nincsenek konkrét sebességi fokozatok, hanem bárhová állítható az áttétel, és akár hangyányit is módosítható bármikor, ha épp úgy kívánja a helyzet. Ez a váltó ráadásul a szíjhajtáshoz hasonlóan teljesen karbantartásmentes, és bármekkora nyomatékot elvisel törés vagy sérülés nélkül, mivel nem fogaskerekek, hanem egymáson gördülő gömbök viszik át a nyomatékot. Ide is beillesztem a működését bemutató szemléletes videót:

(A teljesség kedvéért megemlítem, hogy van egy még „felsőbb” kategóriájú modell mindkét gyártónál, a QIO EINS P-R és az i:SY R14 ZR, ami Rohloff 14 sebességes váltóval van szerelve, de engem nem győzött meg az a váltó, akármilyen híres is a neve. Kipróbáltam már párszor, de nem győzött meg, ráadásul több, mint 1000 euróval drágábbak a Rohloff váltóval szerelt modellek. A nagy áttörés szerintem az agyváltók terén az az Enviolo rendszere.)

Összehasonlítás

Most, hogy képbe kerültünk a két gyártó kínálatával, részletekbe menően be fogom mutatni az általam tesztelt két modell közötti hasonlóságokat és különbségeket. Ár-érték arányban mindkét gyártótól az Enviolo váltóval szerelt modelleket (P-E és N3.8 ZR) tartom a legjobb választásnak, ezért én is ezeket a kerékpárokat használtam, és használom mind a mai napig.

Váz és geometria

A váz formáját illetően a két kerékpár szinte megegyezik, a különbség inkább a megjelenésben van. Míg az i:SY váza klasszikus, kör keresztmetszetű csövekből van összehegesztve, addig a QIO váza sokkal dinamikusabb megjelenésű, masszívabbnak ható, sokszög keresztmetszetű darabokból áll össze. Míg az i:SY vázakban a fékcsövek és bowdenek jó része vázon kívül halad, addig a QIO-nak előnyére válik, hogy a bowdenek és fékcsövek a kormánycsapágynál be vannak vezetve a vázba, és onnantól kezdve rejtve haladnak, ami letisztult megjelenést kölcsönöz a kerékpárnak.

Hozzá kell tenni, hogy a rejtett bowdenezés előnyeivel mellett megvannak annak hátrányai is. Szerelhetőség szempontjából bonyolultabb lehet, ha hozzá kell nyúlni a rejtett bowdenezéshez, de a QIO modellek esetében ha egyszer be vannak állítva a fékcső- és bowdenházak, akkor nem jellemző a megbontás, egyszer sem volt még szükség rá. Ugyanakkor kíváncsi vagyok, mennyire lesz komplikált a kormánycsapágy csere, vagy újrakenés a QIO modelleknél, mondjuk 10 év használat után.

A vázak terhelhetősége is egy fontos szempont. Az i:SY Kompakt vázra épült kerékpárok összteherbírása 150kg, addig a QIO EINS modelleké 140kg. (A nagyobb emberekre tervezett i:SY XXL és a QIO EINS+ kerékpárok összteherbírása mindkét modell esetében 180kg.)

Motor, váltó, hajtásrendszer

Ebben a tekintetben a két gyártó kerékpárja teljesen ugyanaz. Az erőforrás mindkét biciklinél egy negyedik generációs Bosch Performace Line motor. Gates Carbon Drive CDX szíj viszi hátra a nyomatékot a hátsó kerékre, ahol Enviolo Nuvinci fokozatmentes agyváltó gondoskodik a kényelmes áttételről.

Nem győzöm eleget dicsérni ezt a váltót, nekem ez a kedvencem a csendessége, precizitása, egyszerűsége és karbantartás-mentessége miatt. Amióta ilyen váltóval szerelt kerékpárjaim vannak, nem jöhet szóba más váltóval szerelt bringa, annyira magasra tette a lécet az elvárásaim terén.

A szíjhajtásról is csak hasonlókat tudok írni. Sokkal többet bír, mint egy lánc, nem koszolódik, nem olajos, nem nyikorog, nem kell olajozni, karbantartani. A szíjhajtással is úgy vagyok, mint az Enviolo váltóval: annyira kényelmes megoldás, hogy soha többet nem szeretnék lánchajtásos kerékpárra ülni.

Míg egy láncot párhetente-havonta olajozni kell, feszességet állítani, és kb. 3000 kilométerenként cserélni, addig a szíjjal nem kell csinálni semmit, és simán kibír 15-20000 kilométert. „Ipari” felhasználás esetén (pl. futárok) nagyban minimalizálja a szervizek miatt kieső időt.

Fékek

Az i:SY N3.8 ZR és a QIO EINS P-E fékrendszere között minimális különbség észlelhető az i:SY javára. A QIO-n TRP hidraulikus fékek segítenek a megállásban, az i:SY-n Tektro fékeket találunk. A különbséget az adagolás finomságában éreztem az i:SY javára. Az i:SY fékkarjai hosszabb úton járnak, ezért precízebben adagolható a fékerő. Valamiért azt is éreztem, hogy az i:SY féke erősebben is fog, mint a QIO-é. Városi és túra használatban természetesen mindkettő bőven elegendő teljesítményt nyújt, ez csak amolyan vájt fülű észrevétel, és bármelyik fékhez könnyű hozzászokni.

Kormány, kormánycső

Az i:SY kormánya kicsit jobban ívelt felfelé, emiatt alapból magasabb a kormánypozíciója, mint a QIO-nak, aminek szintén ívelt a kormánya, de kevésbé. Mindkét kerékpárba by.Schulz kormánycsövet szerelt a gyártó, ami nagyon kényelmes magasságállítást és elfordítást tesz lehetővé. Az i:SY-ben ugyanakkor 22 centivel lehet megemelni a kormánypozíciót, a QIO-ban valamiért csak 15 centiméterrel. És személy szerint szeretek egyenes testtartással kerékpározni, ezért jobban bejött az i:SY magas kormánypozíciója, de a QIO-é is kellően magas, szóval nem éreztem azt sem kényelmetlennek. Kb. 180-185 cm testmagasság felett lehet érezni a különbséget, mert addig a kormány a nyereggel szinkronban emelhető, utána már csak a nyereg.

A QIO modellek is jól felszerelhetőek

Apró különbség még a kormánymarkolatokban is van. A QIO-ra egy korrekt minőségű, de egyszerű formájú Herrmans gyártmányú markolat került, míg az i:SY-re egy minden kényelmi igényt kielégítő, végletekig ergonomikus Ergon GC10-es markolat. Nekem egyértelműen kellemesebb volt az i:SY markolatának fogása.

Nyereg, üléscső, magasságállítás

Mindkét kerékpár nyerge nagyon kényelmes, A QIO-n egy Selle Royal, az i:SY-n egy Zecure nyereg kapott helyet. Nem éreztem különbséget a kettő között, ugyanakkor azt fontos megemlíteni, hogy míg a QIO alapáron ad egy profi by.schulz G.2 rugós nyeregcsövet, addig az i:SY-nél ez feláras opció.

Fontos különbség a QIO javára, hogy beépített gyorszáras a nyereg magasságállítási lehetősége, míg az i:SY-nél alapból imbuszkulccsal lazítható meg és állítható a nyeregcső kellő magasságúra. Az i:SY-hez lehet külön kapni gyorszárat, de az mégsem ugyanolyan profi megoldás, mint a QIO integrált állítási lehetősége. A QIO-hoz adott nyeregcső amúgy lopásgátló mechanikával van ellátva, nem lehet kihúzni teljesen a kerékpárból.

Világítás

Mindkét kerékpár első lámpája nagyon erős fényű, de míg az i:SY lámpája közvetlenül a kerék felett van, addig a QIO lámpája felül a kormányon. A láthatóság szempontjából szerintem jobb a QIO megoldása.

Az i:SY lámpája viszont egyenletesebb fénnyel teríti be az előttünk lévő utat, mint a QIO fókuszált fényű lámpája. Ez a különbség csak koromsötét utcán vagy terepen jelenthet gondot, mivel a sötétben a szemünk a vakító fényhez igazítja a látásunkat, és emiatt a gyengén világított periférián szinte nem lehet látni az utat sem. Az i:SY ebben a tekintetben szerintem jobb, mert nemcsak előre, hanem széles ívben világítja meg mellettünk is az utat. Ha bármiféle közvilágítás van, akkor ez a különbség nem érződik.

További kényelmes funkció az i:SY-ben, hogy a jobb oldali kormánymarkolathoz ki van vezetve egy gomb, ami nyomásra távolsági fényszóróvá alakítja a lámpát, és így sokkal könnyebben lehet egy-egy villantással kommunikálni a forgalom résztvevőivel vagy sötétben tartósan felkapcsolni a jobb megvilágítás érdekében.

Kerekek, felni, sárvédő

Nem tudok érdemi különbségről beszámolni egyik vagy másik kerékpár javára. Mindkét kerék ballonos, jó minőségű Schwalbe illetve Continental gumiabronccsal szerelt, ami megfelelő nyomáson szépen csillapít, és szükségtelenné teszi a lengéscsillapítók alkalmazását. Ennek én külön örülök, mert még egy dologgal kevesebb, amit karban kell(ene) tartani.

Csomagtartók

Mindkét bringa elejére feltehető Klickfix-es, L alakú rekesztartó szerkezet. Használatuk hasonló, ugyanazzal a Klickfix-es Riesenthel kosárral használtam mindkettőt, és nem vettem észre különbséget a kettő között.

A hátsó csomagtartók között is csak a rögzítési szabványban van különbség. Míg az i:SY MonkeyLoad rendszerű, addig a QIO MIK-es. Mindkét rendszerhez rengeteg kosár és rögzítő elem kapható.

Egyéb apróságok

Mindkét kerékpárhoz kapható felni zár és lánc, amivel a biztonságos lezárás megoldható. Ráadásul nem kell még egy új kulcsot használatba vennünk a lakatoláshoz, mert ugyanaz a kulcs nyitja a felni zárat, mint az akku zárját.

Ár

A két kerékpár összehasonlításában fontos tényező az ár is. Az i:SY N3.8 ZR modelljének listaára 4.599,- EUR, míg a QIO EINS P-E listaára 4.299,- EUR a cikk írásakor.

Itt tudod megnézni a QIO EINS P-E és az i:SY N3.8 ZR terméklapját.

Összegzés

Nehéz igazságot tenni abban a kérdésben, hogy melyik a jobb kerékpár: az i:SY vagy a QIO. Nem is tudok egyértelműen állást foglalni az egyik vagy a másik mellett. Jelenleg egy QIO-t használok, mert bőven elegendő számomra, és kinézetre jobban tetszik, mint az i:SY.

Ár-érték arányban szerintem a QIO jelenleg jobb választás, tekintve hogy pár apróbb gyengesége mellett, kevesebb pénzért kapjuk ugyanazokból a minőségi alapösszetevőkből (Bosch motor, szíjhajtás, Enviolo váltó) álló kerékpárt, mintha az i:SY-t választanánk. Ráadásul nemhogy olcsóbb, de még extraként kapunk egy rugós by.schulz nyeregcsövet, amit az i:SY esetében csak az extrás, Komfort változatban kapnánk további jelentős felár ellenében.

Aki pár apróság miatt az i:SY-t választaná, az is teljesen érthető, mert az apróságokban az i:SY helyezte magasabbra a lécet (világítás egyenletessége, távolsági fényszóró kapcsolója, kormány-állítás magassága, markolat, leszámítva a macerás nyeregmagasság-állítást).

Akinek mindegy a felszereltség és az ár is, az választhat a klasszikus megjelenésű i:SY és a futurisztikusabb QIO között a kinézet alapján is.

Egy biztos: bármilyen szempont alapján bármelyik bringát választanánk, nem fogunk csalódni egyikben sem, csak csodálkozni fogunk, hogy eddig hogyhogy nem tudtuk, hogy léteznek ennyire jó kerékpárok is.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük