Shimano tuning

Shima liba! Vagy mégsem?


Shimano eBike-ok tuningolása

Annak ellenére, hogy a Bosch eBike rendszerekhez hasonlóan a Shimano-nál használt gyári csatlakozók könnyen beszerezhetőek, a Shimano eBike rendszerek profi tuningolása közel sem olyan egyszerű mint a Bosch motoroké. Ebben a bejegyzésben alaposan górcső alá vesszük a Shimano motorokat, és megosztjuk eddigi tapasztalatainkat a limitmódosításaikkal kapcsolatban. Olvashattok majd a szoftveres, hardveresen beépíthető, és a hardveres külső jeladóra szerelhető tuningokról és a felső sebességhatárokról. És természetesen megmutatjuk azt is, hogy melyik Shimano rendszert lehet általunk profinak nevezett módszerrel, azaz a valós értékek kijelzésével, megtett távolság utókalkulálásával tuningolni.

Ha Shimano motorral szerelt eBike vásárlás előtt állsz és tuningolni is szeretnéd idővel a masinádat, akkor érdemes átpörgetned a cikket! A Shimano eBike tuning kicsit nehezebb művelet, nem két gombnyomás, de megijedni sem kell a kihívástól. Sokan vagyunk, akik szeretjük a Shimano motorok karakterisztikáját, többek között ezért is hű társa műhelyünknek (a Bosch rendszerű gépeink mellett) 2018 óta a Scott E-Spark 720 fully is. 🙂

A Shimano eBike tuning útvesztőjében

Eddig az alábbi Shimano STEPS (Shimano Total Electric Power System) rendszereket sikerült tuningolnunk:

  • SHIMANO STEPS E8000 – szoftveres tuning
  • SHIMANO STEPS E6002 – hardveres külső jeladóra szerelt tuning
  • SHIMANO STEPS E6100 – hardveres motortérbe épített tuning

Az alábbi listában részletesen jelöljük a tuningolt motor és kijelző kombinációkat, amiket folyamatosan frissítünk.

Motor és kijelző típusok a STEPS E8000 szériánál

Motorok:

  • DU-E8000 – eMax
  • DU-E8080

Kijelzők:

  • SC-E8000 – eMax
  • SC-E6010 – eMax
  • SC-E6100
  • SC-E7000
  • EW-EN100

Motor és kijelző típusok a STEPS E7000/E6100/E5000 szériáknál

Motorok:

  • DU-E5000
  • DU-E5080
  • DU-E6100 – PearTune
  • DU-E6110
  • DU-E6180
  • DU-E7000

Kijelzők:

  • SC-E6100 – PearTune
  • SC-E7000
  • EW-EN100

Motor és kijelző típusok a STEPS E6000 sorozatnál

Motorok:

  • DU-E6000
  • DU-E6001
  • DU-E6002 – badassBOX
  • DU-E6010
  • DU-E6012
  • DU-E6050

Kijelzők:

  • SW-S705 – badassBOX

Ahhoz, hogy kiismerjük magunkat és tapasztalatokat gyűjtsünk a tuningolás lehetőségeivel kapcsolatban, hosszú éjszakákon át kutattunk a neten, leveleztünk tuning gyártó cégekkel, valamint kétszer is belefutottunk olyan szituációba, ahol vagy a mi figyelmetlenségünk, vagy a gyártó által hiányosan közzétett dokumentáció miatt nem a megfelelő tuningot szállítottuk. Ezekből sokat tanultunk és innen is köszönjük a türelmet minden Shimano eBike-os Sporttársnak, aki türelmesen megvárta, hogy a lehető legtökéletesebb megoldást tudjuk kínálni az adott motorhoz.

Szoftveres E8000 tuning: eMax

A tuningok nagy részét igyekszünk saját kerékpárjainkon tesztelni előszőr. Nem történt ez máshogy az eMax szoftveres limitmódosító programmal sem. Felvettük a kapcsolatot a fejlesztővel, akivel hosszas levelezésbe kezdtünk. Megbeszéltük, hogy szeretnénk a szoftver magyarországi forgalmazását elkezdeni és lehetőség szerint az E8000 motorral szerelt kerékpárokon ezzel végezni a limit módosítást. (Kicsit később majd kitérünk arra is, hogy mik az alapfeltételei az eMax szoftver futtatásának.) Az első liszensz-szel, a bevezetőben is említett Scott E-Spark 720 kerékpárunkat pöcköltük fel.

Hogyan működik az eMax?

A szoftver futtatásához szükségünk van Windows rendszerre. Az eMax szoftvert letöltés után telepítjük majd a Shimano PCE-02 segítéségével tudunk kommunikálni a kerékpárral. A PCE-02-re mindenképpen szükségünk lesz, ha az eMax asztali verzióját választjuk.

A gyártó kínálatában 4 verzió közül választhatunk:

  • eMaxMobileApp – limit teljes feloldása, de nem minden esetben helyes értékek
  • eMax – limit teljes feloldása, helyes értékek
  • miniMax – 32km/h (USA) mód aktiválása, helyes értékek
  • freeMax – limit módosításra nem alkalmas, a rásegítés mértéke állítható vele

Sok mindentől függ az, hogy a fenti eMax tuningok közül melyik használható az E8000 rendszerrel. Megpróbálom érthetően összefoglalni. Ha valami mégsem egyértelmű, írj egy email-t és megpróbálok segíteni.

Talán a legfontosabb, hogy 4.5.1 és 4.7.1 közötti verzióval rendelkezzen a kerékpár.

Első lehetőség – ha elég az USA mód

A miniMax és az eMaxMobileApp is használható a 4.5.1 – 4.7.1 verziókkal, ha elegendő a motor rásegítés limit 32km/h-ig történő kitolása, azaz az USA mód átállítása. Ebben az esetben nincs szükség a PCE-1 vagy a PCE-02 interfészre sem, tehát otthon is könnyedén elvégezhető a tuning a liszensz megvásárlása után. A kerékpár kijelzőjén a valós értékeke fogjuk látni.

Második lehetőség – “hamis kijelzőadatok”

A 4.5.1 – 4.7.1 verzióknál a miniMax és a bluetooth csatornán kapcsolódó eMaxMobileApp segítéségével otthon is tuningolhatod a kerékpárodat a kerék kerületének módosításával. Ebben az esetben a minimális 1300mm-es értékre kell állítani a szoftver segítéségével az értéket, aminek köszönhetően az eBike nagyságrendileg 60km/h-ás végsebességet fog tudni elérni (ez természetesen függ a Te erőnlétedtől, súlyodtól és a kerékpárod súlyától is). Az kijelzőn megjelenő adatok ebben ez esetben hamisak lesznek, nagyságrendileg a valós érték felét fogod látni.

Harmadik lehetőség – a legprofibb tuningolás

Amennyiben a limit teljes feloldása és a korrekt értékek megjelenítése, tehát a legprofibb tuningolás a cél, abban az esetben válaszd ezt a módszert. Itt szükséged lesz egy már korábban is említett interfészre (Shimano PCE-1 vagy Shimano PCE-02). Ezzel tud kommunikálni a kerékpárral a Shimano eTube Projekt szoftver, amivel vissza tudod állítani a kerékpárt a 4.3.2-es firmware verzóra. Ez a verzió csak az SC-E6010 és SC-E8000 kijelzőkkel kompatibilis, az SC-E6100, SC-E7000, EW-EN100 kijelzők csak a 4.5.1 vagy későbbi verziókat támogatják.

Az eTube gyári applikációt a Shimano oldaláról le tudod tölteni. Ha nem kompatibilis a kijelződ, akkor sincs semmi vész, a cseréjében tudunk segíteni. Ha elkészültél a verzió visszaállításával, akkor a legfrissebb eMax 3.9N szoftver vagy az eMaxMobileApp 1.06. verzióval a liszensz megvásárlása után fel tudod oldani a limitet.

Sebesség jeladóra szerelt E6002 tuning: badassBOX

A legegyszerűbb módja az eBike tuningolásnak a hátsó, alsó láncvillára szerelt külső sebesség jeladónak az “átverése” egy direkt a szenzor formájára gyártott badassBOX limit módosítóval. A piacon elérhető olcsóbb, utángyártott badassBOX-okat érdemes kerülni, mert ezek meg tudják zavarni a motor elektronikát, ami hibakódot fog beírni, valamint legtöbbjük egy sablon alapján készül, így nem illeszkedik tökéletesen a speed szenzorra. Nagy előnye a badassBOX Shimano tuningnak, hogy könnyen le-felszerelhető így több kerékpár esetén, egyikről a másikra pillanatok alatt átpattintható.

Ezek alapján felmerülhet a kérdés, hogy miért nem a badassBOX tuninggal módosítjuk a limiteket a kerékpárokon. Nos, véleményünk szerint ez a termék egy “buta” tuning, ami a jeladó által küldött értékeket csupán felezi, utókalkulációt nem végez. Így a kijelzőn megjelenő értékek hamisak, általában a valós érték felét láthatjuk, ami azt jelenti, hogy a megtett távolság is körülbelül a fele a valósnak, így a motor futásteljesítménye nem a valóságot tükrözi. Tisztában vagyunk azzal, hogy ez sokakat nem zavar, mi azonban arra törekszünk, hogy a lehető legkiforrottabb megoldással szolgáljunk, így csak legvégső esetben, ha nincs más megoldás, csak akkor ajánljuk a badassBox tuningot.

Az általunk tuningolt E6002-es motornál, a PearTune MSO Light On verziót szerettük volna beszerelni, de csak szétszerelés után vettük észre, hogy a motorról hiányzik a pozitív saru, ahová a tuning tápkábelét kellene csatlakoztatni, így nem maradt más mint a badassBOX.

Egy másik “csaló tuning”: E6100 PearTune

Az eMax tuningon kívül a Shimano kerékpárokhoz egyelőre nincs a piacon olyan fejlesztés, amely valós értékeket adna vissza a kijelzőnknek. Ezért a legegyszerűbb megoldás a badassBOX-szal történő tuningolás lenne, vannak azonban olyan megrendeléseink is, ahol az Ügyfelek ragaszkodnak ahhoz, hogy láthatatlan tuning kerüljön beszerelésre. Illetve gyakran azt is igénylik, hogy kikapcsolható legyen a termék. Nekik szívesen ajánljuk a PearTune vagy a SpeedFUN termékeit. Ezen gyártók termékei rendelkeznek a gyári Di2 csatlakozókkal, így nincs szükség forrasztásra, mókolásra.

Kínálatunkban megtalálható, az always ON illetve a Light ON modell is, utóbbit a lámpa kapcsolóval lehet ki-bekapcsolni, előbbi pedig a motor bekapcsolásával aktiválódik, menet közben azonban nem kikapcsolható.

Melyik terméket válasszam?

Nem egyszerű a kérdés. Azt szoktuk javasolni, hogy készülj fel a kijelző- és motortípusod számával, majd keress meg minket email-ben vagy telefonon. Lehetséges, hogy nem fogunk azonnal egy terméket ajánlani a kínálatunkból, mert szeretünk nagyon alaposan utánanézni a lehetőségeknek. Egy biztos, a Shimano eBike motorok tuningolhatóak, és ha türelmes vagy, biztosan találunk a motorodhoz és igényeidhez passzoló megoldást a 25km/h-ás sebességlimit módosítására.

Bosch Kiox Lock funkcio

Lezárni vagy nem zárni? Ez itt a kérdés


Bosch Kiox kijelző – “Lock” feloldás

Az APPSolute Sport-nál is kapható, általában elektromos MTB kerékpárokra szerelt Bosch Kiox kijelző számos funkcióval büszkélkedhet, melyek közül kiemelendő az eBike biztonságát szolgáló “Lock“, vagyis zár funkció. Jó dolog, sokat segít, de ha nem figyelünk egy apró részletre, miközben “profilcsere” történik, könnyen zárt üzemmódban maradhat az eBike-unk. Alább egy visszatérő Ügyfelünk tapasztalata és tanácsa olvasható két, nem akármilyen elektromos fully Kiox kijelzője esetében.

A Lock funkció segítségével az eBike motorjának lezárása abban a pillanatban aktiválódik, ahogy a Kiox kijelzőt eltávolítjuk a mágneses konzolról, és amint visszatesszük, újra aktív lesz. Természetesen manuális zárral mehetünk biztosra, mert Lock csak az elektromos rendszert zárja le, kvázi egy hagyományos, túlsúlyos bringát hajthat, aki eltulajdonítja az eBike-ot.* Ha további részletekre vagy kíváncsi, a Bosch oldalán utánanézhetsz.

Fontos kiegészítés, hogy nem alapszolgáltatásról van szó. A Bosch által “prémium kiegészítőként” aposztrofált funkció a Kiox kijelzőn, a Bosch eBike Connect applikációja segítségével 10 eurós költségen tölthető le, majd állítható be.

Milyen eBike? Mi volt a gond? Hogyan sikerült végül a Lock feloldása? Továbbkattintva megtudhatod.

(tovább…)

Wahoo Kickr Climb + Wahoo Kickr Headwind teszt

menetszél simogat a lejtőn lefelé...


Wahoo Climb és Headwind teszt – lejtőn, menetszélben, a szobádban…

Az alábbi cikkben ismét Nagy Zoli vendégszerzőnk jelentkezik. Ezúttal a Wahoo okosgörgőihez tervezett két kiegészítőt, a Wahoo KICKR Climb meredekség szimulátort és a Headwind okos ventilátort mutatja be. Ezek az eszközök nem elengedhetetlenek a görgőzéshez, de használatukkal még élvezetesebbé, realisztikusabbá tehető az otthoni görgőzés. Jelenleg a Wahoo az egyetlen gyártó, ami ilyen kiegészítőket forgalmaz. Mindkét termék a prémium kategóriába tartozik, és egyedülállóak a maguk piacán.

Wahoo KICKR Climb

Bemutatás

A KICKR Climb egy „meredekség szimulátor”, amit az első kerék helyére a villa közé kell felszerelni, és görgőzés közben szimulálja az emelkedőket és lejtőket. Eddig, ha otthonunkban Zwiften, vagy más görgőzéshez tervezett programot használtunk, és egy emelkedőhöz vagy lejtőhöz értünk, a görgőnk az ellenállás változtatásával próbálta érzékeltetni az aktuális meredekséget, de kerékpárunk továbbra is egyenesben maradt. A Climb ezt a hiányosságot orvosolva megemeli vagy leereszti a biciklink elejét az aktuális szinthez igazítva. Ezzel pedig még valósághűbbé teszi a görgőzést.

Nézzük is Zoli tapasztalatait!

Wahoo TICKR GEN 2 szürke

Pulzusmérő precizitás kimaxolva


Wahoo Tickr és Tickr X pulzusmérő pánt update

Felmerül kérdésként, hogy a számtalan tulajdonságot hordozó Wahoo Tickr és Tickr X pulzusmérő pántokon miért van szükség frissítésre? Nos, a válasz egyszerű, mégis részletekbe menően lehet róla beszélni: hosszabb üzemidő (500 óra!), kényelem (csupán 48g) és a digitális kapcsolat kiterjesztése.

Az előbb említett “belső tulajdonságokon” kívül a külső is kicsit módosult, a keskenyebb design-nak és 48 grammos súlyának köszönhetően a 2020-as Wahoo Tickr és Tickr X a ma kapható legkönnyebb pulzusmérő a piacon.

Ha érdekel, hogy mitől vált a legprecízebb pulzusmérővé a Tickr és Tickr X, illetve melyek azok az apróságok, amiben eltérnek az elődöktől, tovább kattintva megtudhatod.

(tovább…)

A gyártó ajánlása alapján feltöltjük a rendzsert a megfelelő mennyiségű folyadékkal.

Tubeless ready vagy?


Tömlő nélküli kerékpárgumi szerelése

Manapság már minden profi MTB versenyző tubeless, vagyis tömlő nélküli gumival áll rajthoz és erre jó oka van: kisebb a defekt kockázata, egészen alacsony nyomással használható, a bringa jobban irányítható, és kevesebb súly* az, amit meg kell tekerni. Az APPSolute Sportnál többek között ezért is preferáljuk a tubeless rendszereket.

(tovább…)

Giant_Syncdrive

e-Bike óriás Yamahával


Giant eBike Yamaha alapokon

Az APPSolute Sportnál elsősorban Bosch elektromos rendszerrel szerelt bringákkal foglalkozunk, aminek több oka van: például, hogy hivatalos Bosch eBike szerviz vagyunk. Illetve az általunk kínált Scott elektromos kerékpárok is ezzel vannak felvértezve. DE! mindig érdemes odafigyelni a piac újításaira, főleg ha a világ kerékpárgyártásában első Giant teszi mindezt. Az alapot pedig nem más adja hozzá, mint az egyik első, elektromos kerékpárrendszer-gyártó Yamaha.

Szóval hatványozott az érdeklődésünk, nem is beszélve arról, hogy a Giant idén indítja próbaüzemét a 15 milliárd forintból épített összeszerelő üzemében, Gyöngyösön, vagyis a tajvani óriás valószínűleg a jövőben (még)nagyobb hatást gyakorol kis hazánk kerékpáros kultúrája.

Mi az a SyncDrive és mi a szerepe ebben a Yamahának? Milyen élményeket és lehetőségeket nyújt? Ha érdekel, olvasd tovább…

(tovább…)

Friss Molten Speed Wax

 Lánctetkó a vádlin? 


Alapos tisztítások – mi fán terem a lánc waxolása?

Kerékpárjaink karbantartásával eltöltött időnk nagy részét a hajtáslánc tisztítása és kenése tette ki, így fejünkbe vettünk, hogy keresünk egy alternatív megoldást az olajozásra. Így került képbe a lánc waxolása! Cikkünkben bemutatjuk miről is van szó, és elmeséljük saját tapasztalatainkat is!

Miért érdemes waxolni?

Az olajos lánc összegyűjti a port és beleragad a sár, ezért állandó tisztításra szorul. Ha nem szeretnéd, hogy a láncszemek siklócsapágya nagyon hamar elhasználódjanak, akkor a láncot érdemes gyakran benzinnel, vagy lánctisztító folyadékkal átmosnod. A folyamatos karbantartás időigényes és nem túl környezetbarát.

És persze nem véletlen az sem, hogy a kerékpárversenyzők a súrlódás minimalizálása miatt is viasz alapú kenőanyagokkal optimalizálják a hajtásláncukat.

Nézzük is meg közelebbről, mi fán terem a kerékpárlánc waxolása…

Igényes fényezési munka.

Fordítsd meg!


Giant Fathom E+ limit feloldás

A Giant eBike-ok SyncDrive fantázianévre keresztelt motorokkal vannak szerelve. Egyedül a powerd by Yamaha felírat árulkodik arról, hogy a motor nem saját fejlesztés, hanem a Yamaha egyik jól bevált szériáját építi a Giant, elektromos kerékpárjaikba. Mivel kedvenc német tuning gyártó partnerünknek a VOLspeed-nek a kínálatában megtalálható specifikusan a SyncDrive motorokhoz gyártott tuning is, így szívesen fogadunk sportműhelyünkben  Yamaha és Giant motorokkal szerelt eBike-okat is legyen szó az javításról vagy tuningról.

(tovább…)

Wahoo Elemnt Bolt Stealth

Wahoo Black Edition e-Bike kapcsolattal


Újdonság! Wahoo Stealth-Black BOLT kerékpáros komputer

A kerékpáros komputereiről méltán híres és az APPSolute Sportnál is igen kedvelt Wahoo márciusban dobta piacra egyik kiemelkedő termékének, a BOLT-nak “Stealth” eBike kompatibilis változatát.

A letisztult fekete vonalat képviselő Stealth-nek tulajdonképpen adhatnánk a “BOLT Black Edition” nevet is, mert kis túlzással, csupán színében különbözik a korábbi szürke színű BOLT-tól.

Viccet félretéve, ha jobban megnézzük a gyártói specifikációt azért van különbség a 2020-as, fekete színű Wahoo Elemnt Bolt komputer belsejében is. Ha érdekel, hogy milyen extra funkciókkal ruházta fel a gyártó legkisebb GPS készülékét, olvasd tovább a bejegyzésünket!

(tovább…)

Bold Cycles Bold Cycles UNPLUGGED VOLUME 1 - enduro masina

A Scott és a rejtélyes hátsó tag


Scott és Bold Cycles – összeolvadás

Nem új keletű hír, mégis annál érdekesebb, hogy az amerikaiként indult, de már svájci tulajdonban lévő Scott többségi részesedést szerzett a szintén svájci, kizárólag fully MTB-okkal foglalkozó Bold Cycles-ban. Természetesen a márkanév marad, viszont a jövőben valószínű, hogy némi áthallást vehetünk majd észre a Scott fejlesztéseiben.

(tovább…)