Hivatalos magyar Fazua szerviz partner az APPSolute Sport

Bizonyítványosztás 2


Hivatalos Fazua szerviz lettünk!

Hogy miként lettünk a Fazua magyarországi szervizpartnere, az úgy kezdődött, hogy korábban egy Hármashatár-hegyi montizás alatt szembejött velem egy elektromos Focus Raven amelynek kifejezetten esztétikus motor és akkumulátor-elhelyezése felkeltette az érdeklődésemet. Otthon fel is kerestem a Focus weblapját, ahol a specifikációból kiderült, hogy a bajorországi Fazua GmbH gyártja a Raven meghajtását. Kíváncsiak voltunk az általuk fejlesztett rendszerekre is, – melyek súlyban és méretben is egy új irányt mutatnak – ezért felvettük a német gyártóval a kapcsolatot.

Focus Raven Fazua meghajtással.

Focus Raven Fazua meghajtással.

Tanfolyam és vizsga: pipa

Az első telefonos megbeszélésünk alkalmával kiderült, hogy a Fazua-nak nincsen még Magyarországon hivatalos szervizpartnere, így kifejezetten örültek a megkeresésünknek. Az online regisztrációt egy-két telefonbeszélgetés követte, majd választhattunk személyes és online tanfolyamok közül. Mi ez utóbbit választottuk.

A tanfolyamot egy vizsga követte, amit sikeresen teljesítettünk. A javításokhoz szükséges célszerszámokat beszereztük, a diagnosztikai szoftvereket letöltöttük (külön dicséret a Fazua-nak, hogy macOS-en is stabilan fut a Toolbox, és nincs szükség a Parallels Desktop-on való Windows futtatására), így teljes szervizfelszereléssel fogadjuk a Fazua motorral szerelt kerékpárgyártók modelljeit eBike szervizünkben.

Az első megkeresés

Egyik Ügyfelünk azzal keresett meg minket, hogy szeretné a Pinarello Nitro kerékpárját bio üzemmódban is használni, és ki is nézte a weboldalunkon a Fazua Downtube Cover nevű alkatrészt. Ez az alumínium henger beszerelhető a motor és az akkumulátor helyére, így 2,9 kilogrammot könnyíthetünk a kerékpárunkon, ha rásegítés nélkül lenne kedvünk használni az eBike-ot. Az alkatrészt egyelőre nem tartjuk raktáron, így egyedileg rendeltük meg a Fazua-tól.

Akár szendvicseket is tarthatunk benne.

Akár szendvicseket is tarthatunk benne.

Trek Domane+ LT eBike akkumulátorcsere

Felkerestek minket a Trek-esek is egy Domane+ LT országúti eBike-kal, aminek a beüzemelésével akadtak problémák. Hiába hagyták rajta a töltőn az akkumulátort egy teljesen napon keresztül, nem vett fel töltést. Felvették a Fazua-val a kapcsolatot, akik hozzánk irányították a kerékpárt. Miután beérkezett a Domane, első lépésként megbizonyosodtunk arról, hogy az akkumulátor megfelelően csatlakozik-e a vázhoz, illetve ellenőriztük a gyári töltőt is. Ez utóbbi megfelelt a gyári értékeknek.

Egy akkumulátor amelynek nincsen áramfelvétele

Teszteltük úgy is az áramfelvételt, hogy lecsatlakoztattuk a motorrol az akkut. Ezt követően a Fazua Toolbox Advanced alkalmazással lefuttattunk egy tesztet, ahol a “Hard Fault: 4 – 12V” és a “Hard Fault: 51 – battery not detected” hibákat kaptuk.

Ez első teszt lefuttatása után kapott hibakódok.

Ez első teszt lefuttatása után kapott hibakódok.

A Toolbox nem kap visszajelzést az akkumulátortól.

A Toolbox nem kap visszajelzést az akkumulátortól.

A riportot elküldtük a gyártónak, akik azt az utasítást adták, hogy végezzünk el egy kereszttesztet, hogy kizárható legyen a motorhiba. Ehhez szükségünk volt egy másik gyári Fazua 252 Wh kapacitású akkumulátorra, amivel ismét teszteltük a bringát a korábbi módszer alapján. A diagnosztika hibakód mentesen, gyári értékekkel lezajlott. A hibás akkumulátor valószínűleg csak alulmerült állapotba került és a BMS rendszere letiltott, így a “felélesztés” kihívást jelentett volna Mac részlegünknek. Mivel ez egy  garanciális eBike, így a hibás akkumulátor helyett küldeni fog díjmentesen a Fazua egy cseredarabot.

Itt már minden a gyári értékeknek megfelelő, az Electrical Values mezőben.

Itt már minden a gyári értékeknek megfelelő, az Electrical Values mezőben.

Ha valami nálad is megdöccent

E kis rövid szösszenet konklúziója tehát, hogy ha a te eBike-odat is Fazua motor hajtja, és valami megdöccent, keress minket bátran, tudunk segíteni!

Bosch eBike teszt, a bringa akksija és váza

100 km / nap ?


Bosch eBike teszt – lustaság, félegészség?

Az APPSolute csapatában a sport és az elektronika iránti szeretetünket gyakran ötvözzük. Gyakran részt veszünk a Margitszigeten megrendezett futóversenyeken, írtunk korábban a Garmin sportóráiról, a vívoactive modellekről, továbbá a GoPro kamerákat is gyakran használjuk és ajánljuk is a sportesemények megörökítésére. Sport részlegünkkel pedig, egy évvel ezelőtt, egy még nagyobb fába vágtuk a fejszénket –  az eBike-ok, azaz az elektromos biciklik világába. Mostani írásunkban egy Bosch eBike teszt összefoglalóját olvashatjátok Körös Levente tollából!

Hogy néz ki egy elektromos bicikli? Miért jó?

A nálam lévő mountain bike egy Corratec váz köré épült, Bosch motorral szerelt modell volt. Ahogy a képeken is látható, a vázra kerül a biztosan rögzített akkumulátor, ami egyenesen a motorhoz van csatlakoztatva. A kormányra rögzített dokkolóba csúsztatható a teljesítménymonitor, amin négy gomb és egy monokróm kijelző található.

A gombokkal tudjuk ki- és bekapcsolni a motort, a háttérvilágítást, illetve a monitor alján megjelenő sávban található (általában a teljesítményünkkel kapcsolatos) adatmegjelenítést tudjuk állítani – átlagsebesség, maximum sebesség, út hossza, útidő, és a leghasznosabb, a hatótávolság.

A bal kéznél található háromgombos panel fontosabb szerepet tölt be, ugyanis ezzel tudunk a négy teljesítményprofil közül választani, illetve a kijelző alsó sávjában megjelenő adatok között váltogatni. A kommunikáció a motor, a kijelző és a teljesítményváltó gombok között közel azonnali, ami nagyon hasznos, amikor például a lámpa zöldre vált, és Eco-ról felváltunk egy magasabb fokozatba, hogy megüssük a 25 km/h-s limitet.

Olvasd tovább a kalandot!

Hivatalos Bosch eBike szerviz, APPSolute Sport

bizonyítványosztás


Hivatalos eBike szerviz oklevél: a kezdetektől a Bosch képzéséig!

Tavaly márciusban érkezett egy felkérés egyik montis társunktól egy Bosch motoros eBike tuningolására. Cimboránk, a Cube Stereo tulajdonosa, egy igazi zúzós arc, aki a bringát gyakorlatilag úgy használja mint egy motokrossz versenygépet, nem akadály neki a sár, sőt a hó sem, égész évben falja az ösvényeket. Így aztán nem is volt olyan meglepő, hogy még a tuning megérkezése előtt egy SOS feladattal látott el minket: az eBike motor cseréjével. A megbízás kissé hirtelen jött, de a motorcserét végül sikeresen elvégeztük, pontosabban a hardveres részt – a szoftveres konfigurálásnál egy partnerünk segített. Így indult a történetünk…

Hogyan lettünk hivatalos Bosch eBike szerviz?

Az eBike piac meghatározó szereplője a Robert Bosch GmbH. Magyarországon jelenleg az eBike fejlesztési részlegüknek még nincs hivatalos kirendeltsége. Emiatt egyelőre a cég nem indít évente többször kurzusokat eBike szerviz témakörben. Aki szeretné megszerezni a hivatalos eBike szervizes licenszeket, annak résen kell lennie. Erre ugyanis csak évente egyszer, január-február környékén kerül sor. A tréning az ebikeshop.hu szervezésében valósul meg.

A tavalyi évben több alkalommal is előfordult, hogy szoftveres eBike javítások esetén, partnereinket ajánlottuk Ügyfeleinknek illetve egy-egy gyári Bosch alkatrészt néha csak bontottan tudtunk beszerezni a javításokhoz. Így elhatároztuk, hogy a 2020-as szezont már hivatalos Bosch szervizpartnerként szeretnénk indítani. Természetesen továbbra is szívesen megvizsgálunk hibás eBike motorokat, és mindent meg fogunk tenni a gazdaságos javíthatóság érdekében, de ha kifogytunk az ötletekből, akkor most már közvetlenül a Bosch-tól is meg tudjuk rendelni a cserealkatrészeket. Illetve a szoftveres munkák sem okoznak majd gondot! Jó érzés, hogyha netán elakadnánk, mögöttünk áll a gyártó, és számíthatunk a szakmai támogatására.

Az idei Bosch képzés volt a legizgalmasabb!

Olvass tovább és kiderül, hogy miért!

Wahoo ELEMNT Roam vs Garmin Edge 1030

Vidd el egy körre rovatunk


Garmin Edge 1030 vs Wahoo ELEMNT Roam

Az elmúlt hónapok során leveleztünk egy kedves “ős-Garminos” ismerőssel, aki általában a Garmin Edge 1030 kerékpáros GPS-t használja kerékpártúrái során, de szívesen kipróbálta a nálunk is kapható Wahoo ELEMNT Roam-ot is. Érdekes volt látni, hogy melyik termékről mit gondol és úgy gondoltuk, hogy – noha a véleménye szubjektív  – megkönnyítheti a GPS vásárlás előtt állók dolgát: milyen célra melyik navigációs eszközt érdemes beszerezni. A termékekkel kapcsolatos véleményét módosítások nélkül közöljük, úgy, ahogy azt a leveleiben is megírta. Mint István írja: “Talán valaki hasznát veszi, aki abban a helyzetben van, mint annak idején én, döntés/vásárlás előtt.”

Következzék tehát a “Vidd el egy körre” rovatunk, mely reményeink szerint egy sorozat lesz és melynek szerzői kivétel nélkül olyan érdeklődő ismerőseink, Ügyfeleink, akik kipróbálták egy-egy termékünket.

Garmin Edge 1030 teszt / vélemény Istvántól

“A Wahoo Elemnt Roam teszt (köszi) óta gyűjtöm a tapasztalatokat a Garmin Edge 1030-cal – hóban is bicajozom… 😀

Van néhány árnyoldala (nem nevezném negatívumoknak), de rengeteg jó dolog van benne – összeségében nem bántam meg a választást.
Wahoo vs Garmin? Melyik kerékpáros GPS miben jobb? OLvasd tovább István véleményét és minden kiderül!

Wahoo ELEMNT ROAM és az aktivált ANGi szolgáltatás.

Balesetérzékelő szoftver


ANGi, a Specialized őrangyala (+ Wahoo Roam update)

A Wahoo Fitness az ELEMNT család kerékpáros GPS-eire 2020.01.20-án kiadott egy új firmware frissítést. Az update lehetővé teszi az ELEMNT, az ELEMNT BOLT és az ELMNT ROAM felhasználok részére, hogy összekapcsolják a komputerüket a Specialized ANGi szenzorokkal és az ANGi szenzorokkal felszerelt sisakokkal.

Mi az az ANGi?

Az ANGi, a Specialized szabadalmaztatott, sisakra szerelt, giroszkóppal ellátott érzékelője. A sisakra szerelve méri a fejet és a nyakat terhelő erőket, amik egy esetleges esés során károsak lehetnek. (még akkor is ha a sisak effektíve nem csapódik a földbe, de váratlanul nagy erőhatás éri azt.)

Kapcsolatban a családdal.

Kapcsolatban a családdal.

Hogyan tud segíteni “ANGI” vészhelyzetben? Olvass tovább!

eBike akkumulátor töltőcsatlakozój

eBike telep jegyzetek


Hogyan gondozzunk egy eBike akkumulátort?

Az eBike-unk megvásárlásával észrevétlenül egy apró, de fontos feladatot is kapunk: gondoskodni kell az akkumulátorról. Odafigyelő kezelésssel hosszú évekig megelégedéssel használhatjuk eBike akkunkat. Összegyűjtöttük, hogy mire érdemes figyelni!

Töltöttségi szint

A Lítium akkumulátoroknak nem tesz jót, ha kimerült állapotban túl sok időt töltenek el, és az is problémás, ha az akkut teljesen feltöltve magára hagyjuk huzamosabb ideig. Ezért nagyon fontos, hogy ha egy-két hétnél tovább nem használnánk az eBike akkumulátorunkat (pl. Bosch PowerPack 400, Bosch PowerPack 500), akkor 30-60% közötti értékre (4 világító LED) töltsük azt fel, és úgy tegyük el. Ha véletlenül teljesen feltöltöttük, menjünk a kerékpárunkkal pár kilométert, hogy kellő mértékben lemerüljön az akku. Túl alacsony töltöttséggel se tegyük el az akkumulátort, mert előfordulhat, hogy túlmerül, ami további hibákhoz vezethet (lásd később).

Hőmérséklet

Érdemes az akkut szobahőmérsékleten tárolni.

Télen

Ha télen nem használnánk az eBike-ot, az akkuját érdemes fűtött helyyiségben elhelyezni, lehetőleg ne hagyjuk kint a szabadban az elektromos biciklivel együtt. A hidegben könnyen túl tud merülni az akkumulátor, ami a Bosch és más gyártmányú eBike akkuk esetében végzetes is lehet: az akkuban lévő töltésvezérlő és biztonsági áramkör letiltja a működését, és onnantól kezdve csak nagyon körülményesen, vagy egyáltalán nem lehet feléleszteni az akkut.

Télen érdemes szobahőmérsékletű akkuval útnak indulni. Ha túl hideg az akku, akkor sokkal lassabban tud felszabadulni belőle az energia, és így jelentősen lecsökken a hasznos kapacitása is.

Nyáron

Nyáron ne hagyjuk tűző napon a kerékpárt, mert az akku könnyen felforrósodhat, ami szintén nem tesz jót neki. Elvileg kigyulladni nem tud ennyitől, de lehetséges, hogy a felhevült akkuval nem fogjuk tudni ideiglenesen használni a kerékpárt. Ilyenkor meg kell várni, hogy kihűljön az akkumulátor.

“Lapozz egyet” a további hasznos eBike akku tippekért!

Görgős edzésterv és edzéselemzés a Trainingpeaks nevű szoftverrel

a tejsavküszöbön túl


Trainingpeaks: okosgörgő edzéstervek virtuálisan

Zwift – Trainingpeaks. Tudod mi az a Zwift? Esetleg használod is? Szeretnél tudatosan edzeni és versenyekre készülni? Edződ is van? Jól jönne egy görgős edzésterv? A Trainingpeaks nevű platformot használhatod online edzéstervezéshez, a fejlődésed nyomon követéséhez és a céljaid eléréséhez is! Versenyzőként is aktívan használom az alkalmazást, és most a felülettel ismerkedőknek szeretnék segíteni néhány beállítási tippel, illetve saját tapasztalattal.

 Trainingpeaks használata lépésről lépésre, görgős edzésterv okosan

A blogon már többször volt szó az interaktív Zwift nevű programról, mely a virtuális kerékpározás és futás világába kalauzol el minket. Vannak fanatikusok, akik kívül-belül ismerik a görgős edzőprogramot, ez a cikk most nem nekik szól. Vagy nem csak nekik, hanem olyan sportolóknak, akik edzői felügyelet mellett készülnek a Trainingpeaks (később néha Tp-nek rövidítem) online edzéstervező szoftverrel. Ez az alkalmazás a kor igényeinek megfelelően már az összes digitális platformon megtalálható a PC-től elkezdve az okostelefonokig és felhasználóbarát tulajdonságának köszönhetően könnyűszerrel kezelhető.

Pár szóban összefoglalva a működését és a hasznosságát leginkább a következőket emelném ki:

  • az edződ itt megírja a heti görgő edzéstervedet, te rögtön látod az online felületnek köszönhetően,
  • előzőleg jelezheted jegyzet írásával az egyes napokhoz, hogy mikor mennyi időd lesz edzeni és akkor e szerint alakul az edzésprogramod, mely természetesen a mestered rugalmasságától is függ!
  • ha éppen úton vagy, akkor a mobilodon is megtekintheted az aznapi edzéstervet,
  • amennyiben strukturált, azaz pl. résztávos edzésed van, akkor a Trainingpeaks-szel összeszinkronizált eszközökön (Wahoo ELEMNT Bolt vagy ELEMNT Roam) is automatikusan megjelenik időre, intenzitásra, célzónákra lebontva az edzésed, így az elindulást követően már csak saját magadra, az éppen aktuális feladatra és a biztonságos közlekedésre kell figyelned!

Olvass tovább és ismerd meg az edzőprogram használatát!

A szobabiciklizés ígéretes újdonsága – Wahoo Kickr BIKE

ez már nem az uncsi szobabicikli


A szobabiciklizés új szintje – Wahoo Kickr BIKE

Hamarosan megérkezik a Kickr BIKE, amit mi is le szeretnénk tesztelni alaposan. Addigis a DIGITAL TRENDS cikke alapján összeírtuk, mit várhatunk a Wahoo új szobabiciklijétől.

A fitneszipar folyamatos innovációra törekszik, hogy “a legjobb termékekkel tudd fejleszteni az erőnlétedet”. Azonban a piacra dobott termékeken gyakran az innováció irányába tett lépések kevésbé látszódnak meg: sokszor érezhetjük úgy, hogy lényegében évről évre ugyanolyan masinákat látunk a kínálatban, csupán apró módosításokkal. A szobabicikli jó példa erre. Megjelenése óta semmi jelentős változás nem vehető észre a különböző termékeken. Vagy mégis? Most úgy tűnik, hogy a Wahoo Kickr BIKE kilóg ebből a sorból.

Miért olyan ígéretes a Wahoo Kickr BIKE?

A tuning beszereléséhez ezekre a szerszámokra lesz szükséged.

hadd szóljon!


eBike tuningolás otthon – így állj neki

Az eBike tuningolás témájáról korábbi cikkünkben már sokat írtunk (lásd itt), azonban két gyakori kérdésről még nem ejtettünk szót: “Otthon is elvégezhető az eBike gyorsítása?” illetve “Milyen szerszámokra lesz szükségem az eBike-om tuningolása során? ”

Az eBike tuningolás menete

A legtöbb tuningot Bosch motoros kerékpárokba építjük be, így ebben a bejegyzésben összefoglaljuk, hogy miként történik eBike szervizünkben a VolSpeed limit-módosító beszerelése egy Performance Line CX  motoros bringába.

Az eBike felhelyezése a szerelőállványra

A választásunk egy Park Tool PCS 4-2 állványra esett, mert könnyű súlya ellenére stabilan tartja még a Scott Spark Eride gépünket is, ami a maga 27 kilogrammjával (eddigi legnehezebb eBike-unk) a nehézsúlyú ligába tartozik. Amikor belevágtunk az eBike szervizelésbe helytelenül használtuk a szerelőállványt, ami annyit jelent, hogy nem emeltük fel a megfelelő magasságra az eBike-ot, amit a derekunk alaposan megsínylett.

Figyeljünk a megfelelő magasságra!

Figyeljünk a megfelelő magasságra!

Ha már állványon való szerelés, akkor essen pár szó a helyes állványhasználatról is: ha állványon szerelsz, akkor az emelés előtt távolítsd el az akkut, ezzel 2,5-3 kilogrammot nyerhetsz. Törekedj arra, hogy az eBike éppen szerelés alatt álló része, mindig olyan magasságban legyen, hogy egyenes háttal tudj bütykölni!

Olvasd tovább az eBike tuningolás rejtelmeit!

Cross-bringák karbantartáson

k(R)ossz karbantartás


3D nyomtatás a kerékpárszervizben

Bármennyire is e-Bike szerviz vagyunk, néhanapján megtalálnak minket más bringás berkekből is. Kaptunk egy felkérést egy Cyclo-cross-os sporttárstól, hogy a 2020-as kecskeméti OB-ra készítsük fel a CUBE Cross Race C:62 Pro kerékpárját.

Ez a Cross gép sok sebből vérzett, azonban a legnagyobb problémát a fékváltókar akadása okozta. Mivel számunkra az igazi kihívást ez jelentette, így a karbantartás hiányából adódó hibákról egy-két képet láthattok majd, de részletesen nem fogunk ezekre kitérni a bejegyzésben.

Shimano Ultegra fékváltókar gyorsszerviz

Frissítés (2020.01.14.): Az OB-n jól szerepelt a javított fékváltókar, kíváncsiak vagyunk, hogy bírja majd hosszú távon a terhelést.

Mivel a kecskeméti pálya viszonylag sík, így fontos, hogy nagytányérra is fel lehessen pakolni a láncot, aminek alapfeltétele, hogy működjön a bal első váltókar. A javításra minössze 3 nap állt rendelkezésre, ilyen rövid idő alatt az új cserealkatrészt (komplett fékváltókar) nem tudtuk volna beszerezni, ezért azt beszéltük meg, hogy ha nem javítható a fékváltókar, akkor megpróbáljuk kiiktatni az első váltót úgy, hogy a lánc csak a nagytányéron futhasson és az első váltó láncvezetőként maradjon a rendszer része. Első körben a kormányon vizsgálgattuk a fékváltókar mechanikáját. A szemrevételezést egy mélyebb átvizsgálás követte. Ahhoz, hogy az Ultegra STR-8000 fékváltókar a szervizasztalra kerülhessen, a bandázs letekerése után kikötöttük az első fékcsővet és a váltóbovdent is kiszabadítottuk a vázból.

Tipp: mielőtt az elhasznált bovdent kihúznád a vázból, csúsztasd bele egy vékony bovdenvezető műanyag csőbe, amit a bovden kihúzásakor kell áthúznod a vázon. Ezt az új bovdenhez behúzószálként használhatod majd. Ha ezt elfelejted, akkor sincs nagy probléma, mert a bovden egy erős mágnessel a karbon vázban szépen terelhető. Természetesen a Park Tool-nak erre is van egy professzionális megoldása. Mi egyelőre a fenti módszerekkel mindig megoldottuk a bovdenezést, de Di2 kábelezéshez jól jöhet az IR-1.2 szett.

Ahogy a bevezetőből is kiderült már, a bringának aktív cyclocross versenytempót diktálnak. Ebben a szakágban a pályák homokágyakkal és egyéb saras részekkel vannak tarkítva, így elkerülhetetlen az alkatrészek elkoszolódása. A Shimano Ultegra fékváltókarok országúti felhasználásra vannak tervezve, mechanikájuk nyitott, a sár és a homok nagyon könnyen felgyűlik bennük. Főleg úgy, hogy a gyártó alaposan átzsírozza ezt a részt (a precíz működés és az élettartam megnövelése érdekében), ehhez pedig előszeretettel tapadnak a szemcsék.

A helyzete nem szerencsés. Apró, szemcsés. homokkal telve. A füle, a nyelve.

Csapattársunk, Hugauf Marcell kerékpárján már többször is kellett tisztítanunk és újrakennünk a szintén Ultegra kart. Ezért már korábban megvizsgáltuk a Shimano kínálatát, hogy milyen alternatívánk lehet az Ultegra helyett. Sajnos még a dedikáltan gravel felhasználásra tervezett Shimano GRX karok mechanikája sem annyira zárt szerkezetű mint mondjuk a konkurenciáé, a Sram Force 1 vagy Rival 1. Szóval ebben a bejegyzésben dobunk is egy pontot a Sram-nak, a Shimano vs. Sram párharcban. Év végén összesítünk és eredményt hirdetünk! 🙂

Na de hogy is volt ez a 3D nyomtatásos kaland? Olvass tovább! 🙂