




A spanyol Orbea a második legrégebbi kerékpárgyártó a Bianchi után (a Bianchi 1885 óta gyárt kerékpárt), de az indulást tekintve az évszám kicsit kalandosabb a baszk manufaktúra esetében. Már csak azért is, mert maga a “cég” még a Bianchinál is régebbre datálható, csupán a kerékpár divízió jött később a képbe.
Találatok szűrése
Mind a(z) 7 találat megjelenítve
Az Orbea már 1840-ben (45 évvel a Bianchi előtt), kézifegyverek gyártásával kezdte a történetét. A nevet nem bonyolították túl: mint általában, az alapító 3 Orbea fivér vezetékneve lett a márkanév. Akkoriban a spanyol politikai helyzet kedvezett a fegyvergyártásnak és a baszk területek ebben komoly hagyománnyal rendelkeztek.
Érdekes, hogy az Orbea egészen 1920-ig nem gyártott kerékpárt. A fegyverviselés szabályozása egyre szigorúbb volt, így más gyártás után kellett nézniük, persze úgy, hogy a meglévő technikákat alkalmazni tudják. A “szállítás” mellett tették le a voksukat, kerékpár és babakocsi (!) együttesével.
Az évtizedes szakértelmet, amit a fegyvergyártásban szerezett az Orbea, könnyen kamatoztatni tudta a kerékpár vázainak optimális kialakításában, elsősorban a vázcső körformázására vonatkozólag. Mivel mindig is a vázkészítés volt az egyik legkritikusabb láncszem, így azzal, hogy az Orbea házon belül tudta tartani a gyártását, nagyot lépett előre.
Családi vállalkozásként a kerékpárra való “áttérés” nem mindenkinél aratott sikert, egy részük maradt volna a fegyvergyártásnál, így a vállalat széthúzott és felosztották fegyver és külön kerékpárgyártásra. 1969-től viszont egyesült és egész Orbea a kerékpárgyártásban.
Ahhoz, hogy megértsük az Orbeát, mint márkát, fontos megemlíteni, hogy honnan jött (földrajzi értelemben). Sok szempontból meghatározó az Észak-Spanyol baszk régió (Bilbao melletti Mallabia-ból), ami igazából külön “országnak” is tekinthető, csakúgy, mint például Katalónia. Önálló kulturális hagyományokkal, egyedi konyhával és spanyol dialektussal. Az ország ezen régiójában a hegyektől egészen a tengerig lehet gurulni és ez a kettősség része az emberek identitásának is.
Büszke, motivált miliő a baszk, akik nagyon büszkék arra, amit létrehoznak. A kerékpározás arrafelé szinte vallás. Példának okáért sehol máshol nem kapsz annyi távolságot autós és kerékpáros között, mint az ottani hegyi utakon. Szinte mindenki kerékpáros is egyben, és egyszerűen csak imádnak bringázni.
Munkavállalók, mint tulajdonosok?
1960-as években a gazdasági helyzet nem éppen volt felhőtlen Spanyolországban, ami az Orbeát is nehézségek elé állította. Olyannyira, hogy 1969-re összefogtak az alkalmazottak, hogy megvásárolják, így vált az Orbea egy, munkavállalók által birtokolt vállalttá, aminek a sikerében mindenki motiválttá vált.
Festés – fényezés
Akárcsak a gyártás többi része, a fényezés is kulcsfontosságú az Orbea kerékpárok előállítási folyamatában. Nem kevés költséget és erőforrást invesztálnak abba, hogy a kerékpárok olyan egyedi festést kapjanak, mint amit most is láthatunk a weboldalon.
Sőt, a “MyO” programot azért hozták létre, hogy ha úgy óhajtja a vásárló, ő színezze meg a saját bringáját (persze vezetett és előre meghatározott színválasztékból). Sőt, még a nevedet is ráfestetheted.
Versenytörténet
Aki csak egy kicsit is találkozott már kerékpársporttal, annak ismerősen hangzik az Orbea márkanév. 1930-ban az országúti versenyzés kardinális pont volt az Orbea történetében, melynek eredményeként, négy évvel később részt vettek a Tour de France-on.
A legnagyobb versenyeken sikerült a bringásoknak Orbeával a csúcsra jutni, mint például Samuel Sancheznek 2008-ban, mikor aranyat nyert az Olimpián az Orbea Orca-val, mialatt Julien Absalon az Orbea Alma-val szintén olimpiai aranyat nyert MTB kategóriában.
Az Euskaltel Euskadi csapat a WorldTour sorozatban világbajnok lett MTB kategóriában, és Catharine Pendrel megnyerte az XC világbajnokságot és az MTB világbajnokságot az Orbea Oiz nyergében.
Jövőbe tekerve
Mint minden gyártónál, az e-Bike-ok fontos szerepet töltenek be már most a kerékpáros világban és ez a jövőben hatványozottabban igaz lesz. Az együttműködést a kategóriaspecifikus gyártókkal kezdte el az Orbea, mint az elektromos országúti kerékpárokban elterjedt Mahle / e-Bike Motion motorral, a városi “urban” kategóriában Bosch rendszerrel, míg az e-MTB kategóriában a Shimano-val (és itt is egyszerre a Bosch-al).
Ami rendkívül előremutató, az utóbb említett e-MTB kategória és azon belül a Rise modellek, amelyek a Shimano legújabb EP-8 motorjával vannak szerelve. Az úgynevezett “könnyű e-Bike kategória” szereplői, amelyek kezdik elmosni a határt a hagyományos és elektromos MTB-k között.
Ugyan ha csak virtuálisan is, de az alábbi linkre kattintva egy rövid gyárlátogatáson vehetünk részt, ahol az Orbea képviselőjével végigmennek a főbb folyamatokon. Érdemes rápillantani.
A márkatörténet alapjául szolgáló forrás itt érhető el.