A kerékpársportban egyre nagyobb teret nyernek az elektronikus eszközök, ezen belül is a teljesítmény mérésére fejlesztett újabb és újabb kreatív megoldások.

Stages Cycling – üzem
Az amerikai (Colorado) Stages Cycling az imént említett kreatív megoldásokból rukkolt elő egy új öltettel, a hajtókarba épített wattmérővel, amely a gyorsulás alapján méri a pedál-fordulatszámot, így adva visszajelzést a teljesítményről.
Minden wattmérő szimpla hajtókarként kezdi a pályafutását, a Stages Cycling üzemében kapnak “belső tartalmat” egy többlépcsős összeszerelési és programozási folyamatot követően.

Stages Cycling – raktár a legnagyobb gyártók hajtókarjaival
Nem kisebb gyártók termékei sorakoznak a colorádói üzem polcain, mint a Shimano, Campagnolo, Cannondale, FSA, stb., melyek a wattmérő beszerelését követően a Stages márkanévvel is gazdagabbak lesznek.
Az előállításhoz szükséges gépeket maguk tervezték és a különböző hajtókarok hosszához állíthatók.

Lézermarás – előkészítés
Az első lépés mindig a lézermarás, mert így tudják a legprecízebben eltávolítani a hajtókaron lévő festéket, illetve azon bevonatokat, amelyek negatívan befolyásolhatják a mérő elhelyezését.

Karbon hajtókar
Külön figyelmet kell szentelni a marás folyamatában a karbon hajtókaroknak, mert a mérőnek kialakított hely közvetlen a karbonszálak felett található, így akárcsak az előkészítés, az alkalmazás is külön technikai megoldásokat igényel.

Ragasztás
Érdekesség, hogy ragasztják a mérőket, viszont nem akárhogy. Hajtókar-mérettől függően a gyártó által “szalagozási folyamatnak” nevezett procedúrán keresztül egyedi technikával és speciális ragasztókkal dolgoznak. Sőt, egy applikáció segítségével mérik, hogy mennyi idő telik el a ragasztó felvitele és a mérő elhelyezése között (ugyanis nem mindegy az időtartam a kötés erőssége miatt).

Kemencék, hajtókarokkal a belsejükben
A ragasztást követően kemencébe kerülnek, ahol az addig lemart felületek összedolgozódnak a ragasztóval és a mérővel.

Áramköri lap forrasztása
A következő lépcsőfok is komoly precizitást igényel: az apró kábeleket hozzáforrasztják az áramköri laphoz. A gyártó megfogalmazásában, ha a szerkezet a wattmérő szíve, úgy az áramköri lap az agya, amely a másodperc törtrésze alatt továbbítja a nyomaték, gyorsulás és pedálfordulat jeleit, amely alapján a mérés történik. Az adatokat természetesen ANT+ vagy Bluetooth segítségével továbbítja a rendszer.

Egyedi tervezésű ragasztógép
A forrasztást követően egy egyedileg tervezett ragasztógéppel és a golyóálló üvegben lévő anyaghoz hasonló ragasztóval rögzítik a mérő eddig nem rögzített részeit a hajtókarhoz. Ezzel megerősítik a mérő ellenálló-képességét, valamint lezárják a nedvesség elől, amely egy elektronikus szerkezet esetén kulcsfontosságú.

Kalibrálás
Minden egyes Stages teljesítménymérőt külön kalibrálnak. Első körben egy Bluetooth alkalmazás segítségével tesztelik, súly nélkül, majd ismét 90 kg súlyt szimulálva. A termékek adatait egytől-egyig digitálisan rögzítik, így a Stages mérnökei visszamenőleg is összehasonlíthatják az értékeket a gyártás folyamatától kezdve egészen az éles használatban keletkezett hibákig. Ennek a rögzítésnek köszönhetően könnyebb a szervizelés, valamint a fejlesztésekhez is sok információval és jótékonyan járul hozzá.

Wattmérővel szerelt, kész Ultegra hajtókarok
Az alábbi videóban kis ízelítőt láthatunk a wattmérő felhasználói oldaláról:
A Stages egyszerre kutatási és fejlesztési központ, ahol a jövő kerékpározásához járulnak hozzá nap, mint nap. A fentiekben kiemelt wattmérőn felül a cég foglalkozik még kerékpáros GPS komputerekkel, valamint “indoor bike”kategóriában is komoly gépeket raknak össze, ami inkább nevezhető kerékpáros szimulátornak, mint szobabiciklinek.
A hivatalos gyártói oldal, amely a fenti bemutatkozó forrása is egyben, itt érhető el.